- Štítky blogu



Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.
Príprava kombajnu na sezónu. Pravidelná kontrola
- Kde začať s prípravou kombajnu na zber? - podrobný prehľad
- Zberový tím
- Mlatný tím
- Upratovací tím
- Motor kombajnu
- Opasky a reťaze
- Kabína a klimatizácia
Kombajny sú stroje, ktoré pracujú v konkrétnych podmienkach. Ich pracovný čas je pomerne krátky, ale intenzívny. Okrem toho existuje vysoké zaťaženie a vysoké teploty, ktoré často spôsobujú zlyhanie komponentov. Kontrola a údržba kombajnu pred začiatkom sezóny môžu znížiť ich počet. Poradíme, čo treba pri kontrole hlavičky hľadať - čo môžeme sami skontrolovať a čo zájsť za mechanikom.
Kde začať s prípravou kombajnu na zber? - podrobný prehľad
Komplexná kontrola kombajnu by mala pozostávať z:
- dôkladná kontrola všetkých komponentov stroja,
- výmena poškodených alebo opotrebovaných častí,
- mazanie všetkých ložísk.
Najlepšie je začať kontrolu kombajnu pokusom o uvedenie do prevádzky . Po dlhých zimných prestojoch mechanici odporúčajú, aby sa kombajn spustil postupne, aby sa klinové remene nepreťažili. Počas spustenia je potrebné skontrolovať stav nabitia batérií a elektrického systému a skontrolovať jeho správnu činnosť.
Po zahriatí motora môžete začať meniť olej, ktorý počas sezóny pracuje pri veľmi vysokých teplotách.
Pri prechode na kontrolu nasledujúcich systémov nezabudnite, že bezpečnosť práce je najdôležitejšia vec.
- Pri kontrole kombajnu hederu by si mali dávať pozor na svoju vlastnú bezpečnosť a pripraviť podporu, aby nedošlo k jeho pádu.
- Pri zváraní, keď nie je možné prvok odstrániť, chráňte miesto zvárania vhodnými clonami a majte po ruke hasiaci prístroj.
- U nových kombajnov musí elektrický systém skontrolovať autorizované servisné stredisko alebo kvalifikovaný elektrikár.
Chybný alebo poškodený elektrický systém môže spôsobiť požiar.
Zberový tím
V tíme pre zber kombajnov by sme predovšetkým mali:
- Skontrolujte technický stav prstov na závitovkovom dopravníku , či spĺňajú podmienky na výmenu alebo narovnanie, rovnaký postup sa uplatňuje aj pri výmene kosákov .
- Kontrolu systému kosy začíname mazaním všetkých ložísk a mazacích miest, kontrolujeme prevody. Posudzujeme tiež stav opotrebenia a možné praskliny na hnacích pásoch. Vôľa v prevodovke je častým dôvodom výmeny ložísk, preto je ich dôkladná kontrola dostatočne dôležitá, aby sa zabránilo závažnejšej a nákladnejšej poruche.
- Ďalším krokom je nastavenie žacej jednotky . Je veľmi dôležité správne umiestniť rezačku vzhľadom k tyči prstov, aby sa stred noža zhodoval s hrotom bajonetu pri minimálnom a maximálnom priehybe.
- Rezná jednotka vyžaduje veľkú pozornosť. Poškodené a matné bajonety a nože by sa mali skontrolovať a vymeniť . Nože sa inštalujú vyrazením vhodných nitov po ich vytiahnutí páskou.
- Slimák prsty dopravníka a plastové vodítka feeder prstov tiež vyžadujú kontrolu . Pri kontrole dopravníka šnek-prst dávajte pozor na tzv hádzanie indikujúce opotrebenie ložísk. Tiež je potrebné skontrolovať vodiace lišty podávacích prstov. Aby ste sa k nim dostali, musíte z priehľadného okna odstrániť kryt. Tiež by sa mala posúdiť vôľa na kľukoch.
- Ďalšou časťou, ktorá sa má skontrolovať pri kontrole hlavice, je navijak a preťažovacia spojka . V navijaku kontrolujeme stav valcov z hľadiska netesností a preťažovacej spojky, či nie je prehriata, čo je viditeľné podľa zafarbenia laku alebo jeho horenia.
- Je potrebné zabezpečiť správne umiestnenie šikmého dopravníka a jeho správne napnutie. Za týmto účelom by sme mali skontrolovať napínače, hnací remeň, články reťaze nakloneného podávača, spony a vedenie spodnej osi hriadeľa, či nie sú zadreté. Mali by sme tiež venovať pozornosť klzným lištám dopravníka a podávacím lištám, ktoré by mali byť usporiadané v jednej rovine. Nesmú sa skladať, pretože materiál nebude plynúť hladko.
Aby ste zabránili omotávaniu materiálu okolo slimáka, umiestnite slimák správne k umývadlu záhlavia, aby ste na oboch stranách udržali rovnakú vzdialenosť. Dôležitá je tiež poloha čepele lekára, ktorá by mala byť v blízkosti šneku.
Mlatný tím
Vykonávame vizuálne hodnotenie technického stavu: mlátiaceho bubna a konkávy a jeho nastavenia. Mlátič je jedným z najdôležitejších prvkov kombajnu a kvalita mlátenia závisí od jeho stavu a nastavenia.
- Osobitná pozornosť by sa mala venovať stavu cepov, ktoré by mali byť primárne rovné a drážky po celej ich dĺžke by nemali byť príliš tupé a opotrebované. Ak sú príliš nízke, zvážte výmenu bičíkov a vymeňte ich vo dvojiciach proti sebe, inak by mohli vzniknúť vibrácie. Ak sa má vymeniť viac tyčí rašple, musí byť bubon vyvážený.
- Pomocou pyrometra skontrolujte vôľu ložísk na bubne a rovnomernosť ich zahrievania . Nerovnomerné zahrievanie je znakom poškodenia.
- Potom ideme do konkávneho priestoru, kde posúdime stav jeho hrán, ktoré by mali byť rovné a nadmerne nepoužívané . Úplnosť a stav vodičov sú tiež veľmi dôležité, pretože po niekoľkých rokoch prevádzky môžu byť ohnuté alebo zlomené (v dôsledku preťaženia a kameňov). Veľkú pozornosť musíte venovať zarovnaniu konkávy s bubnom. Šírka vstupného a výstupného otvoru je veľmi dôležitá. Konkrétne veľkosti medzier daného kombajnu sú uvedené v pokynoch.
Upratovací tím
Na čistiacom tíme začíname pracovať od podlahy, kde sa zhromažďujú všetky kontaminanty. Ak po zbere nebol vyčistený, musí sa pripraviť a vyčistiť.
- Pri kontrole tejto jednotky skontrolujte stav zavesenia čistiacej trubice , či nie sú poškodené kovovo-gumové prvky a stav závesných konzol, objímok a gumových krytov.
- Stav lamiel je dôležitá v žalúziových obrazovkách . Na druhej strane je v prípade elektrických obrazoviek potrebné skontrolovať, či je hodnota zobrazená počítačom v súlade so vzdialenosťou medzi lamelami.
- Ďalším prvkom je dopravník obilia , v ktorom kontrolujeme opotrebenie gumových nožov a reťaze.
- Stav nožov v rezačke krmovín určuje kvalitu posekanej slamy a jej mineralizáciu. Ak sú nože a strižné čepele opotrebované a nie sú dostatočne ostré, sekačka nebude fungovať správne. Niekedy sekačka nefunguje tak dobre, čo pociťujeme ako „výprask“ na drviči. Dôvodom môže byť nevyvážený hriadeľ a samoostrenie nožov. Mali by byť vymieňané iba vo dvojiciach na opačných stranách alebo ako celok.
- Ostré nože tiež znižujú spotrebu paliva.
Motor kombajnu
Motor kombajnu sa nelíši od motora iného vozidla. Skontrolujeme, či neobsahuje palivové, chladiace a mazacie systémy.
- Palivový systém - vymeňte palivové filtre , vyprázdnite odlučovač vody.
- Chladiaci systém - kontrolujeme stav vzduchového filtra a tesnosť systému prívodu vzduchu k motoru, nezabúdame na fúkanie chladičov vody a oleja.
- Kontrolujeme hladinu chladiacej kvapaliny v chladiacom systéme .
- Ďalej kontrolujeme hladinu a kvalitu oleja, filtrov a filtračných prvkov .
- Musíte pamätať na zásobník hydraulického oleja . Skontrolujte stav tesnosti nádrže na hydraulický olej.
Mali by ste vedieť!
- Počas zimných prestojov sa odporúča pustiť všetky pásy, čo predlžuje ich životnosť. Po uplynutí tejto doby by mali byť pásy správne utiahnuté.
- Pri spustení kombajnu po zime môžu pásy vibrovať, ale tento jav by mal po určitom čase ustúpiť. U kladiek skontrolujte hladkosť ich povrchu a lineárnosť inštalácie
- Na kombajnoch s reťazami udržujte napnuté a skontrolujte praskliny na článkoch.
- Pri kontrole pásov je potrebné skontrolovať aj preťažovacie spojky a predpínače. Spojka preťaženia by sa mala pravidelne kontrolovať.
Kabína a klimatizácia
V kabíne kombajnu kontrolujeme stav kabínových filtrov , klimatizácie a činnosť ovládacích panelov .
- Panel s indikátormi kontrolujeme, ak sa zobrazia diagnostické chyby. Samodiagnostika kombajnu môže byť zložitá. V prípade ťažko lokalizovateľných chýb zavolajte autorizované servisné stredisko, ktoré prepojí počítač so špeciálnym diagnostickým programom, vyhľadá problém a pomôže ho odstrániť.
Fungovanie systému riadenia kombajnu by sa malo skontrolovať v kabíne kombajnu. Skontrolujeme, ako motor kombajnu pracuje pri všetkých otáčkach a či pákové tyče a brzdový systém fungujú správne. Potom už či prídavná hydraulika a osvetlenie kombajnu fungujú správne. Účinná klimatizácia nie je luxusom, ale nevyhnutným prvkom zvyšujúcim komfort práce. Dbajme teda na to, aby sme sa počas žatvy nestretli so žiadnym nepríjemným prekvapením. Kontrola správneho fungovania klimatizačného systému je jednoduchá a nezaberie veľa času.
Po každej sezóne musíte skontrolovať kabínové filtre a prípadne ich vymeniť. Ak sa po zime ukáže, že klimatizácia nefunguje, skontrolujte tesnosť hadicového systému a výparníka alebo kondenzátora. Rovnako často je príčinou problémov s klimatizáciou nedostatok chladiva .
Keď sme skončili s prípravou kombajnu na zber, vykonali sme potrebné výmeny, opravy a mazanie, mali by sme naštartovať motor kombajnu a skontrolovať správnu činnosť zberača a mláťačky. V novších strojoch je potrebné vykonať kalibráciu v počítači.