- Štítky blogu



Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.
Údržba poľnohospodárskych strojov po zime
- Strojové čistenie
- Ochranné činnosti
- Mazanie
- Opasky, reťaze a batérie
- Kontrola traktora
- Prehľad postrekovača
- Ako pripraviť sejačku na sezónu a na čo si dať pozor
- Garážovacie stroje
Farmy sú vybavené modernými strojmi, ktorých účinnosť závisí vo veľkej miere aj od majiteľa. Podmienkou dlhej a bezproblémovej prevádzky je nielen ich správna prevádzka, ale aj údržba a skladovanie.
Strojové čistenie
Po dokončení práce by sa mali všetky stroje vyčistiť. To je možné vykonať pomocou vody alebo stlačeného vzduchu. Pri použití vody dávajte pozor, aby ste nepoškodili napríklad elektronické súčasti. Voda sa nesmie dostať do ložísk, filtrov, tesnení, ozubených kolies, plniva paliva a oleja, čo by mohlo spôsobiť poškodenie a koróziu. Pri čistení zariadenia budú užitočné vysokotlakové čističe .
Umývanie by sa malo vykonávať vodným lúčom s nasledujúcimi parametrami:
- studená voda - tlak: 3 MPa, teplota: 20 ° C
- horúca voda - tlak: 3 MPa, teplota: 70–80 ° C
- zmes para-voda - tlak: 3 MPa teplota: 130 ° C
Odborné čistenie sa vykonáva vodným roztokom čistiacich prostriedkov s nasledujúcimi parametrami: tlak 0,6 MPa, teplota 80–90 ° C. Osobitná pozornosť by sa mala venovať tým častiam stroja, ktoré sa počas práce najviac znečistia, t. J. Zuby, platne, radlice, ráfiky atď.
Pri vyfukovaní zvyškov nečistôt bude užitočný kompresor a špeciálna ofukovacia pištoľ.
Ochranné činnosti
Po vysušení strojov pokračujte v údržbe. Vonkajším faktorom sú najviac vystavené nátery a tie časti strojov, ktoré prichádzajú do styku s toxickými pesticídmi. Každú stopu po korózii odstránime brúsnym papierom alebo drôtenou kefou. Potom očistené povrchy odmasťujte a znova natierajte. Aby sa zabránilo šíreniu hrdze, nanášame antikorózny prostriedok .
Môžeme tiež použiť ochranný prostriedok na laky, ktorý ochráni a osvieži karosériu.
Mazanie
Je tiež dôležité namazať všetky mazacie miesta (kalamity) nielen po skončení sezóny, ale aj v čase stanovenom výrobcom. Podľa pokynov všetky nenatreté kovové povrchy (najmä pracovné časti strojov) potiahneme tenkou vrstvou tuku. Musíte venovať pozornosť výberu správneho maziva.
- Lítiové mazivo - najuniverzálnejšie mazivo používané na kĺby, ložiská, pánty, spojovacie tyče, vodidlá. Patrí k lacným mazivám a poskytuje dobrú odolnosť proti vode.
- Medené mazivo - s vysokou odolnosťou voči vysokým teplotám, do 1 200 ° C, chráni pred prilepením prvkov a pôsobí ako suché mazivo. Používa sa na ochranu všetkých odpojiteľných spojov (skrutkových, závitových), prvkov brzdových systémov a dielov pracujúcich pri vysokých teplotách.
- Grafitové mazivo - maže a chráni miesta vystavené poveternostným podmienkam, napríklad hnacie kĺby, nízkootáčkové reťaze, regálové systémy, závitovkové prevody a mnoho ďalších. Bude to fungovať v situácii, keď majú stroje nízky výkon a nízku rýchlosť.
- Technická vazelína - dokonale chráni a chráni gumové prvky, napríklad O-krúžky (chráni pred prasknutím, prilepením a zamrznutím). Chráni svorky a elektrické prípojky pred starnutím.
Opasky, reťaze a batérie
Klínové remene, batérie a reťaze tiež potrebujú údržbu. Všetky prevodové stupne pásov by mali byť uvoľnené, aby sa pásy pri parkovaní neroztiahli. Mali by ste tiež skontrolovať, či nie sú pásy popraskané alebo odreté, čo by mohlo spôsobiť ich zlomenie počas prevádzky alebo prehriatia a samovznietenia, čo by spôsobilo požiar.
Reťaze vo vysokorýchlostných prevodoch si vyžadujú demontáž, čistenie a údržbu v zmesi zahriatej na teplotu 60–80 ° C, ktorá pozostáva z grafitizovaného maziva, vretenového oleja alebo tuhého maziva ŁT-43 a loja.
Reťaze očistite pomalobežnými prevodmi bez toho, aby ste ich zložili, pomocou kefy a prostriedku WD-40 . Konzervujeme ich grafitovým tukom alebo extrakčným benzínom.
Batérie v kombajnoch a traktoroch, ktoré sa nepoužívajú počas zimy, by sa mali vyberať a skladovať v suchých vyhrievaných miestnostiach. Musíte skontrolovať hladinu elektrolytov v nich a ak je to potrebné, doplniť destilovanou vodou a kontakty a póly chrániť technickým vazelínou, aby ste zabránili oxidácii. Batérie nabíjajte raz za tri mesiace.
Kontrola traktora
Kontrola traktora sa týka dôkladnej kontroly stavu jeho jednotlivých častí a posúdenia ich opotrebenia.
Tento typ operácie by sa mal vykonať pred jarnou sezónou, aby ste mali čas na nákup a výmenu opotrebovaných dielov. Prípadné poruchy môžete opraviť sami, v prípade traktorov vybavených elektronickými systémami ich však nechajte dodať autorizovanému servisu.
1. Traktorové filtre - čo by ste mali vedieť
Vzduchový filter
Pred prvou jarnou cestou do terénu musíte skontrolovať vzduchové filtre. Ich stav určuje správny prísun vzduchu do valcov, čo má výrazný vplyv na zvýšenie spotreby paliva a trenie v spaľovacej komore.
Po prácach v nepriaznivých podmienkach, napr. Keď je pôda suchá, by sa mali filtre vyčistiť.
- Suché filtre musia byť jemne fúkané stlačeným vzduchom, aby sa nečistoty dostali von.
- V prípade mokrých filtrov demontujte zariadenie, zlikvidujte použitý olej, vyčistite všetky komponenty od vstupu do olejovej vane, vymeňte kazetu vzduchového filtra a doplňte nový olej.
Čistenie suchých filtrov je postup, ktorý môže predĺžiť životnosť filtra, nevylučuje však nutnosť jeho výmeny. Náklady na nový vzduchový filter a čas potrebný na jeho výmenu sú malou investíciou v porovnaní s nákladmi, ktoré vzniknú v prípade vážnej poruchy motora.
Palivové filtre
Na traktoroch sú tri filtre:
- Inline filter - je možné ho opláchnuť
- Predfilter - výmena prebieha pri každej výmene motorového oleja (200 - 250 hodín)
- Správny filter - výmena prebieha pri každej druhej výmene oleja v motore (400-500 hodín)
Ak sa traktor používa v zime, musia sa vymeniť palivové filtre .
Olejovy filter
Pri výmene motorového oleja traktora je potrebné vymeniť olejový filter .
- Toto obdobie je 300 - 400 motorových hodín v porovnaní so staršími modelmi traktorov (napr. Olejové filtre PP-84 alebo Filtron dostupné pre všetky Ursusów).
- U najnovších traktorov s vysokým výkonom to môže byť až 500 hodín . (napr. filtre od výrobcov: Donaldson, CNH, Mann-Filter).
Interval výmeny oleja nájdete v návode na obsluhu príslušného stroja.
Hydraulické filtre
Výmena hydraulických filtrov v traktore sa musí vykonať medzi 1 000 a 1 200 hodinami. v závislosti od typu prevodovky traktora a rozsiahlej hydrauliky. Niektoré menšie traktory do 100 hp majú jeden hydraulický filter, ktorý sa mení každých 500 hodín.
Nedostatok pravidelnej výmeny filtra je zjavná úspora!
Hydraulické filtre (vrátane vymeniteľných vložiek a tlakových filtrov) v traktore umožňujú zachytenie:
- všetky piliny z hydraulického pohonu,
- voda
- prach, sediment,
- kontaminanty, ktoré sa môžu dostať z iného stroja.
Kabínový filter
Filtre vonkajšej kabíny by sa mali vymieňať každých 1000 hodín. alebo raz ročne v závislosti od prevádzkových podmienok stroja. Ak často používame klimatizáciu, filtre sú kontaminované baktériami a plesňami, ktoré sa šíria spolu so vzduchom v kabíne.
2. Ovládanie klimatizácie
Moderné traktory sú štandardne vybavené klimatizačným systémom. Pred začatím prác v teréne stojí za to skontrolovať jeho tesnosť, odformovať ho a naplniť, ak nie je dostatok chladiva. Na tento účel môžete použiť súpravu na odstránenie klimatizácie plesní , napríklad K2 , Wurth alebo Plak .
3. Motor, prevodový a hydraulický olej v traktore
Motorový olej v traktore by sa mal meniť v zime alebo pred začatím práce v teréne. Postupujte podľa odporúčaní výrobcov:
- v starších traktoroch každých 200 hodín;
- v novších strojoch od 300 do dokonca 500 prevádzkových hodín.
Je dôležité používať správny olej s viskozitou odporúčanou výrobcom motora (napr. 10W40, 10W30) a triedou kvality (napr. API CG, ACEA B4, ACEA E3).
Prevodový hydraulický olej sa mení o niečo menej často, pretože každých 1000–1200 motorových hodín sa v prevodovke používa olej UTTO 10W-30 alebo STOU.
Olej v prevodovkách musí spĺňať normy viskozity a kvality požadované výrobcom. Pre predné nápravy to budú prevodové oleje, napríklad s viskozitou 80W90 a akostnou triedou API GL-4 alebo GL-5.
- Najčastejšie sa v prevodovke používajú hydraulické prevodové oleje (UTTO). Aj tu sa určuje trieda kvality (API GL-4, GL-5), ale nie vždy sa vyžaduje špecifická viskozita.
- V prevodovke sa môže použiť aj olej STOU, t. J. Univerzálny motor-prevodový-hydraulický olej. Ak výrobca odporúča olej so špecifikáciou prevodového stupňa, napríklad 10W30, nepoužívajte bežný motorový olej 10W30, iba univerzálny olej STOU 10W30.
Nesmiete tiež zabudnúť na včasnú údržbu mostov a spomalenie . Motor a prevodovka sú vybavené filtračnými systémami, ktoré zachytávajú všetky nečistoty. V prípade poľnohospodárskych traktorov pre mosty a rozvodovky sa používa olej ako v prevodovke alebo v porovnateľnej triede.
4. Chladiaca kvapalina
Pred prvým výstupom do terénu by ste mali skontrolovať nádržku na chladiacu kvapalinu a skontrolovať jej stav. Výmena by sa mala robiť minimálne každé 3 roky alebo po 3 000 prevádzkových hodinách.
5. Batéria
U starších traktorov opäť namontujeme vybratú batériu na zimu a skontrolujeme nabíjanie.
Prehľad postrekovača
Ak sme sa postarali o prípravu postrekovača na zimu na jeseň, potom na jar je potrebné iba overiť jeho účinnosť. Väčšina porúch týchto strojov na jar pochádza z nesprávneho skladovania a nedostatku dôkladného čistenia po sezóne. Preto by sa sacie a výtlačné filtre, ako aj čerpadlo mali v zime demontovať a skladovať v teplej miestnosti . Druhým spôsobom, bez nutnosti demontáže jednotlivých častí postrekovača, je zaplavenie komponentov postrekovača nemrznúcou zmesou Borgo.
- Na jar stojí za to skontrolovať tesnosť postrekovača. Za týmto účelom naplňte nádrž kvapalinou, vyhľadajte možné netesnosti a vymeňte tesnenia.
- Kontrolujeme tlak vzduchu v membránovej nádrži čerpadla, ktorého hodnota nemôže prekročiť 1/3 pracovného tlaku postrekovača. Na jeho kontrolu sa používa tlakomer.
- Vymeníme olej v čerpadle.
- Správnu činnosť rozdeľovača profilov kontrolujeme uzavretím nasledujúcich pracovných sekcií a kontrolou, či sekcia, ktorá sa má uzavrieť, nestrieka a či je pracovný tlak konštantný.
- Opláchneme filtre postrekovača.
- Skontrolujeme hydraulický riadiaci systém na poľných lúčoch, či vyžaduje zváranie, a zdvíhací systém týchto strojov.
- Pred každou sezónou kontrolujeme opotrebovanie trysiek. Počas činnosti postrekovača kontrolujeme výstup kvapaliny pomocou vhodnej meracej nádoby.
Ako pripraviť sejačku na sezónu a na čo si dať pozor
Jarná kontrola sejačky zaručuje:
- dochvíľnosť a správne nasadenie,
- konštantná hĺbka ich umiestnenia,
- rovnomerné rozloženie v pôde.
Krátko po skončení sezóny je potrebné skontrolovať sejačku a skontrolovať stav jednotlivých častí, či nie sú prasknuté a opotrebované pracovné časti (radlice: diskové botky, pätkové botky, ako aj ozubené kolesá a remene prenášajúce pohon) , ako aj netesnosti z hydraulického systému.
Pred vyrazením do terénu :
- namažte sejačku,
- výmena oleja v prevodových stupňoch,
- skontrolujte stav pneumatík a tlak.
Dopĺňa tiež zaslúžia osobitnú pozornosť :
- sejacie disky a kolesá,
- škrabky,
- lisovacie kolieska,
- značky,
- hnacie reťaze - namažte a utiahnite,
- ložiská - kontrola ich opotrebenia a prípadná výmena.
Po vykonaní všetkých potrebných kontrol a opráv môžeme vrták nastaviť. Za týmto účelom by sme mali vykonať výsevný test, tzv kalibračný test, ktorý vám oznámi, či je náš stroj pripravený ísť do terénu. Táto skúška spočíva v odskrutkovaní stanoveného počtu otáčok na hnacom kolese odrážajúcom plochu 1 alebo 10 árov a zvážení zrna vysypaného sejačkou do žľabov. Získaný výsledok sa porovnáva s výsevným štandardom tohto modelu sejačky. Výrobcovia v návode na obsluhu označujú počet otáčok na plochu 1 ár alebo 10 árov.
Garážovacie stroje
Jarná údržba bude menej časovo náročná, ak sú stroje počas zimnej sezóny správne uskladnené.
V jesennom a zimnom období by sa stroje mali skladovať v suchých a vzdušných miestnostiach bez premenlivých poveternostných podmienok. Je dôležité, aby stroje nestáli priamo na zemi, ale na betóne alebo na paletách. V prípade strojov vybavených kolesami s gumovými pneumatikami stojí za to umiestniť ich na kozlíky tak, aby sa nedotýkali zeme.